Töltse le egyben a letöltés gombra kattintva
Bevezetés
A környezet- és természetvédelem problémái és céljai
Bár a Kárpát-medence természetes környezete nemzeti örökségünk, de egyben az emberiség kulturális sokszínűségének része is. A magyar táj és őshonos élővilága csodálatos, értékes és felbecsülhetetlen alapköve népünk történelmi fejlődésének és fennmaradásának, mint ahogyan a gazdaságunknak és a társadalmunknak is. Azonban ez a kincs nem érintetlen, mert az épített környezet ezt rendszerint rombolta, ezért az építészeti örökségünkre és minden ember alkotta tárgyra kiterjed a környezet védelme. Emiatt is a természeti kincseink ipari felhasználásánál a károk minimalizálása és a fenntarthatóság rendkívül fontos, ezért a környezetvédelem érdekelt az ipar innovatív technológiai fejlesztésében is. Ugyanis az évszázados ipari tevékenység és a sokszor tervezetlen vagy célszerűtlen beruházások visszafordíthatatlanul megsebezték a tájat, amely jelenleg már a vízhiánnyal, a termőföld kizsigerelésével és a légszennyezéssel terhelten fokozottan jelentkezik mindennapi életünkben. A növekvő népességgel járó jóléti társadalmak gyorsuló fogyasztása a globális felmelegedést is kihívássá tette, holott mindezen problémákat hatékony Alkotmány hiányában a korlátozott rendszerváltás kevéssé vette figyelembe, sőt az elmúlt 12 évben veszélybe került nemzetünk fennmaradása a környezetvédelmet is derogáló, vagy azt kizáró ad hoc jogalkotásokkal. Ebben a helyzetben alkottuk meg a környezetvédelmi programunkat, melynek célja megőrizni és ahol lehet visszaállítani a természet és táj értékeit, továbbá megóvni környezetünket hazánk zöld átállása elősegítésével is.
Helyreállítjuk a környezet védelmének jogi alapjait
Újjászervezzük a Környezetvédelmi Minisztériumot
- A nemzet számára kiemelten fontos a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium visszaállítása, a forrásainak és hatásköreinek biztosításával.
- A központi költségvetésben a közvetlen környezet- és természetvédelmi kiadásokat a GDP 2%-ára növeljük.
- A Minisztérium szakállamtitkárainak és legalább egyik helyettesének rendelkezni kell a kapcsolódó környezetvédelmi, természetvédelmi, vízügyi szakirányú végzettséggel.
- Megszüntetjük a tárca szervezeteinél és az érintett hatóságoknál az adott munkakörben szakirányú végzettséggel és 5 éves gyakorlattal nem rendelkező vezetők alkalmazását.
- A Kormány és az előterjesztő minisztérium köteles kikérni a környezetvédelmi tárca véleményét és azt beépíteni minden olyan program, beruházás, jogszabály tervezetébe, ami külterületen környezeti elemet érint.
Alkotmányba foglaljuk a környezetünk védelmét
- Az Alkotmányban rögzítjük a környezet, a természet és az ember szétválaszthatatlan egységének elsődlegességét minden alapjoggal szemben, melyet csak az emberi élet védelme és valamely különleges közösségi érdek esetén lehet korlátozni.
- A Környezetvédelmi Minisztérium nem szüntethető meg és nem olvasztható be másik Minisztériumba.
- Az állam egészségügyi vészhelyzet miatt a környezetvédelmi állampolgári alapjogot legfeljebb az Európai Unió vagy a WHO által kihirdetett határnapig korlátozhatja.
- A Környezetvédelmi Minisztérium jogalkotási eljárásába bejelentkezett civil szervezet véleményének érdemi indokolása hiányában megalkotott jogszabály az Alkotmányból fakadó kötelezettség megsértését jelenti.
Speciális környezetvédelmi szerveket hozunk létre
- Az „Okos Hálózat Technológiai Intézet” feladata a széndioxid kibocsátás megújuló energiára redukálása és a légkör ember okozta többletenergiájának csökkentése.
- A „Kiemelt Kockázattal Járó Technológiák Ellenőrzési Főosztály” vizsgálja az új és a nagyveszéllyel járó technológiák alkalmazását, mint az akkumulátorgyártás vagy az atomenergia, illetve ellenőrzi hatásait és javaslatot tesz a határértékek módosítására.
- „Hulladéknyomozó applikációt” készítünk, ami az illegális hulladék elhelyezésének bejelentésére szolgál és értesíti a területi hatóságot.
- A „Nemzeti Arborétum és Kutatóintézet” létrehozásának célja a 186015 lajstromszámú védjegy projektjének bajai végrehajtása a hazai fajok genetikai megőrzése, kutatása és ezek innovatív technológiával való bemutatatása érdekében.
Az uniós szerződéseknek maradéktalanul érvényt szerzünk
- Ha a nemzetközi szerződés és különösen az Európai Unió által kihirdetett szerződés legkésőbb 1 év múltán sem válik a magyar jogrend részévé, akkor az, közvetlenül is alkalmazandó jogszabállyá válik.
- A hatósági eljárások felülvizsgálatát a bíróságok kötelesek az Aarhusi Egyezmény 9. Cikkében vállaltak szerint közvetlenül is alkalmazni és az igazságszolgáltatáshoz való hozzáférést hatékonyan, akár a civil szervezet költségmentességével biztosítani.
- A védett területen jelentős kárral járó uniós finanszírozású beruházás vagy NATURA 2000 területen kárt okozó projekt hatósági döntése elleni perben az EUMSZ 267. cikk a), b) pontjával az Európai Unió Bírósága döntése kérhető.
- A NATURA 2000 területet és a védett területet uniós finanszírozással érintő beruházás hatósági döntésénél, a fél jogorvoslati joga hiányában, az EUMSZ 267. cikk harmadik bekezdésével az Európai Unió Bírósága döntése kérhető.
- Közigazgatási perben kérhető a nemzetközi szerződésből és az Alkotmányból fakadó kötelezettség Kormány általi elmulasztásának, majd polgári perben a környezeti kár értékének megállapítása.
A XXI. század kihívásainak megfelelő új törvényeket alkotunk
- Új Környezetvédelmi Törvény megalkotása szükséges, melyhez 139 db új jogszabályhelyet képeztünk.
- Új Természetvédelmi Törvény megalkotása szükséges, melyhez 146 db új jogszabályhelyet képeztünk.
- Új Vízgazdálkodási Törvény megalkotása szükséges, melyhez 31 db új jogszabályhelyet képeztünk.
- Külön megalkotjuk „A természeti értékek és területek védetté nyilvánításáról szóló” Törvényt, melyhez 47 db új jogszabályhelyet képeztünk.
- További 14 db törvényt és 8 db rendeletet módosítottunk: összesen 45 oldalon 565 db jogszabályhelyet alkottunk meg.
Modernizáljuk a környezet és a természet védelmét
A környezetvédelem személyi és technológiai feltételeit bővítjük
- A környezetvédelem kiemelt állami feladata lesz a hatékony technológiák és innovatív eljárások támogatása és alkalmazása.
- A klímacéloknak és a körkörös gazdasági modellnek megfelelő Nemzeti Energia Stratégiát (NES) hozunk létre.
- Az atomenergiával elérhető karbonsemlegesség nem illeszkedik a körkörös gazdaság rendszerébe, ezért a környezetvédelemben nem lehet rá hivatkozni.
- Az árufuvarozás fejlesztését a villamosított vasúti pályák bővítésével is támogatjuk.
- Az Okos Hálózat Technológiai Intézetben az energetika és a klímaváltozás innovációs koordinálásáért, továbbá a környezetvédelmi határértékekért felel a Környezetvédelmi Megbízott.
- Az akkumulátorgyártás során keletkező anyagok kibocsátásánál szigorítani fogjuk a határértékeket és tudományos vizsgálat alá vonjuk az ismeretlen környezeti hatásokat.
- A lakossági panaszokkal érintett forgalmas belterületi helyeken szigorúbb zajvédelmi követelményeket írhat elő az önkormányzat, 3 évig tartó utólagos felülvizsgálattal.
- A mezőgazdasági vegyszerek használatának nyilvántartását szigorítjuk és hatékonyan ellenőrizzük a termőföldekre való kihelyezését a raktárkészletek összevetésével.
- A felszíni és a felszín alatti vizek, tavak mennyiségét és minőségét a vízvisszatartás és a víztározás elősegítésével fogjuk megtartani úgy, hogy a beruházás kivitelezés védett természeti értéket és területet nem károsíthat.
- A nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházások a jövőben minden esetben a környezeti hatásvizsgálati eljárás hatálya alá tartoznak, kivéve a hatásterületet nem befolyásoló módosításokat.
A vizek állapota és mennyisége megváltoztatását szigorítjuk
- A vízkormányzási és a víztározási feladatait az állam hatékonyabb jogi szabályozással és több anyagi forrás biztosításával fogja gyakorolni, ugyanis az időjárástól független, kiegyensúlyozott vízgazdálkodás a természeti erőforrások és a mezőgazdaság számára jelentős értéket termel.
- A vízkormányzást a megfelelő helyen épült kisebb tározókkal és a csatornarendszerek összekapcsolásával, továbbá az árterületek bővítésével fogjuk hatékonyabbá tenni.
- Védett és NATURA 2000 területen lévő vízfolyások gazdálkodásával járó környezeti terhelést a védett makroszkópikus vízi gerinctelenek érdekében szigorítjuk.
- A vizes élőhelyek megóvása érdekben a természetes és a természetközeli vizek partjai mentén tiltani vagy korlátozni fogjuk azok beépítését.
- A Balaton természetes és természetközeli ökológiai állapota helyreállítása érdekében a nádasok revitalizációját és ahol lehet, a vízpartok rekonstrukcióját tervezzük.
- A környezeti hatásvizsgálatra kötelezett vízi létesítmény, vízhasznosítás és vízi munka előzetes műszaki megvalósítási engedélyhez lesz kötve.
- A vízjogi engedély nélkül végzett vízi-munka vagy műtárgy objektíve megvalósítja a természetveszélyeztetést, amitől a környezethasználó eltiltását kérheti polgári perben a civil szervezet, de mulasztási perrel is élhet, ha a vízügyi hatóság nem indít eljárást.
- Az önkormányzatok és az állam köteles a mindenkori legmodernebb technológiával megvalósítani a vizet érintő élet- és vagyonvédelmi intézkedését, ezért a károsodást kizáró elbontható (pl. tömlős) gátakat kell elsősorban alkalmaznia.
Hatékonyan lépünk fel a természetvédelem régi és új kihívásai ellen
- Minden eszközzel fel fogunk lépni a biodiverzitás fenntartásának és az élőhelyek fragmentációjának kiküszöbölése érdekében.
- A gyepterületek, legelők, szántók, erdők és a vizes élőhelyek jó ökológiai állapotának feltételeit és fenntartását a klímaváltozással szemben javítjuk a biológiai sokféleség és az élelmezésbiztonság növelése érdekében.
- A honos növény és állatfajok génmegóvásának fejlesztésével elősegítjük a minőségi mezőgazdasági termelést és a jobb táplálkozást.
- Támogatni fogjuk a háztáji és a biogazdálkodás feltételeinek javítását.
- A természeti értékek és különösen a talaj védelmét a termőföld hasznosítása során úgy biztosítjuk, hogy a természetvédelmi és a környezetvédelmi törvény a mezőgazdasági termelést szabályozó jogszabályokba beépüljön a gazdálkodás fokozott ellenőrzésével.
- A természetes és természetközeli vízfolyások kotrásánál és szabályozásánál szigorúbb környezeti hatásvizsgálati előírásokat vezetünk be a bentikus fajok védelmében.
- A természetes és természetközeli vizes élőhelyre közvetlen hatással lévő tevékenység esetén a természetvédelmi hatóság szakhatóságként jár el, kivéve, ha ezt törvény, vagy kormányrendelet külön természetvédelmi engedélyhez vagy környezeti hatásvizsgálati eljáráshoz köti.
- Bányászati tevékenység végzésére védett vagy NATURA 2000 területen nem kerülhet sor, míg máshol csak akkor, ha az jelentős közösségi vagy védett fajt nem veszélyeztet és a lakosság többsége támogatja, illetve a terület állapota hosszútávon helyreállítható.
- Törekedni fogunk az építkezések legkisebb mértékű károsítására a meglévő természeti környezetben és, hogy minél kevesebb fa kerüljön kivágásra.
- A nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásnál az engedélyes 5 éven keresztül köteles évente természetvédelmi teljesítményértékelést végezni és a természetvédelmi hatósággal elfogadtatni, amit együtt kérhet a környezetvédelmi eljárással.
A hulladékgazdálkodást kreatív eszközökkel is felruházzuk
- A hulladékgazdálkodás rendszerét és az erre vonatkozó szerződéseket felül fogjuk vizsgálni és át fogjuk alakítani az állam hatékonyabb bevonásával és felügyeletével.
- A hulladékudvarok és a feldolgozóüzemek technológiai, technikai fejlesztéséhez az állam köteles lesz hozzájárulni.
- A hulladékgazdálkodás szereplői között szakmai szintű különbségeket fogunk tenni a környezetvédelmi felelősség terén.
- A hulladékgazdálkodás szereplőinek biztosítani fogjuk a hatékony működés feltételeit az eredeti jogosultságaik visszaállításával.
- Növelni fogjuk a műszaki cikkek tartósságát és az importált termékek szavatosságát a hulladékképződés csökkentése érdekében.
- A hulladék keletkezését az újrahasznosítás támogatásával, környezetbarát gyártással és a fogyasztási szokásokkal fogjuk csökkenteni.
- Megkezdjük a műanyag csomagolóanyagok hatékonyabb kivezetését.
- A Hulladéknyomozó applikációval az illegális hulladéklerakást kell megakadályozni vagy feltárni lakossági bejelentésekkel, amit a hatóság hulladékkommandója kezel le.
- A hulladék edukációját be fogjuk illeszteni a Nemzeti Környezetvédelmi Programba és a Nemzeti Alaptanterv diák közmunkaprogramjába.
A védetté nyilvánítási eljárást egyértelművé tesszük
- Kiemelt oltalmuk érdekében a védett és a nem védett egyedek szimbiózisát is védetté fogjuk nyilvánítani, mint pl. a farkasalmalepke és a farkasalma növény közösségét.
- Kiemelt oltalmuk biztosítása érdekében védetté fogjuk nyilvánítani bármely lehatárolható külterületen az 5000db országos és nemzetközi védelem alatt álló védett egyed élőhelyét.
- Kiemelt oltalmuk biztosítása érdekében védetté fogjuk nyilvánítani adott lehatárolható belterületen az 1000db országos és nemzetközi védelem alatt álló egyedek élőhelyét.
- A helyi természeti értékek, mint a fa, fasor vagy bármely növény és állat egyedének vagy területének védettségét az önkormányzat rendeletben köteles lesz szabályozni.
- Az Önkormányzat rendelettel írja elő a helyi védett települési terület természetvédelmi követelményeit és övezeti vagy más kategóriák szerint alrendszerekbe besorolását.
- A helyi területi védettséget a földhivatalnál be kell jegyeztetni, ha elmaradt, akkor is a terület megváltoztatására a rendelet előírásai vonatkoznak a bejegyzés pótlása mellett.
- A védett és a NATURA 2000 területen álló vagy az egyedileg védett fás szárú növény kivágása engedélyezése előtt a kérelmező köteles egy igazságügyi szakértővel faleltárt készíttetni és azt a Nemzeti Parkkal elfogadtatni.
- A helyi védett területen és az egyedi helyi védelemben részesített fás szárú növény kivágása engedélyezése előtt a kérelmező köteles egy igazságügyi szakértővel faleltárt készíttetni és azt a természetvédelmi kezelővel, vagy ennek hiányában a polgármesteri hivatal szakhatóságával elfogadtatni.
A klíma védelmére módosítjuk a Villamos Energia Törvényt
- A klímaváltozást a fenntartható villamos energiatermeléssel, energiatárolással és megújuló erőforrásokkal tervezzük csökkenteni, illetve lehetőség szerint megállítani.
- A fotovoltaikus kis és nagyerőművek leszabályozásával szemben az energiatárolás technológiáját és innovációját tartjuk elsődlegesnek.
- A klímacél és a körforgásos gazdaság működtetése mellett elkötelezett PROSUMER egyén számának növelésében a szemléletformálás kiemelt jelentőséggel bír, ezért ezt további állami támogatással fogjuk fokozni a karbonsemlegesség érdekében.
- A rendszerirányításban fontos kiegyenlítésre és energiatárolásra több állami pénzt és új technológiákat tervezünk bevezetni, hogy minél több zöldenergia csatlakozhasson a hálózatra főleg a gázfelhasználás kiváltása érdekében.
- Az energiatermelés dekarbonizálásánál az atomenergiára nem lehet alappal hivatkozni, ha a törvényalkotó komolyan veszi a körkörös gazdaság definícióját.
Stratégiát építünk fel a klímaváltozás megállítására
Alkalmazzuk a nemzetközi tapasztalatokat
- A nemzetközi tudományos élet szereplőivel szorosan együttműködünk.
- A kutatások támogatása és alkalmazása a klímánál prioritást fog élvezni.
- A klímavédelem és a kibocsátás csökkentése érdekében szó szerint mindenkivel együtt kell működni annak érdekében, hogy minél gyorsabb legyen az átmenet a zéró karbon célok eléréséhez.
- A klímavédelem és a karbonsemlegesség érdekében köteles együttműködni: az állam, az energiatermelő, a szolgáltató és a prosumer egyén, arányos közteherviselés mellett.
Elkezdjük a gazdaság energiaigényének átalakítását
- A fenntarthatóság és a klímavédelem érdekében a megújuló energiaforrásokra és a körkörös gazdaságra való teljes átállás szükséges.
- A Nemzeti Energia- és Klímaterv (NEKT), vagy a Nemzeti Tiszta Fejlődési Stratégia (NTFS) szakmai irányainak tudományos alátámasztását javítani szükséges az Európai Unió 2050-es klímasemlegességi céljainak környezetvédelmi beépítése során.
- A gazdaság átállítását elkezdjük az elektromos hálózatrendszerek és az energiatárolás, továbbá az energiakiegyenlítés és a rendszerirányítás egyensúlyának fejlesztésével.
- Az uniós és nemzeti célokkal összefüggésben az elektromos közlekedés feltételeit nagyléptékben fejleszteni fogjuk.
- A Paksi Atomerőmű üzemidejét felül kell vizsgálni a gazdasági szerepének és az érvényes nemzetközi szerződések ismeretében, majd mielőbb kiváltva leállítani.
- Az atomerőmű áramtermelése nem optimális a kiegyenlítési szabályozhatatlansága miatt és az atomhulladék nem újrahasznosítható.
- A 2030-as karbonsemlegességhez a megújuló energia arányát 35%-ra kell tervezni és 55%-ra az üvegházhatás kibocsátás csökkentését, a vállaltnál mintegy 60%-kal többre.
Az Okos Hálózat Technológiai Intézet célja a klíma védelme lesz
- Az „Okos Hálózat Technológiai Intézet” szakmai tanácsadó testületeként működik, de feladata lesz a villamos energiarendszer fejlesztése és a légkör egyensúlytalanságának tudományos vizsgálata, illetve megoldása is.
- A technológiai fejlesztésekkel és különféle állami támogatással a porszennyezettséget, szmogot, kipufogó gázokat, a helytelen tüzelési szokásokat csökkenteni fogjuk.
- Elsősorban a légkörben lévő természetes energiaforrásokat fogjuk hasznosítani, ezért szigorítani tervezzük a levegővédelmi előírásokat.
- A további felmelegedés megállítására ki szeretnénk zárni a szén, kőolaj, gáz, urán stb. anyagok energiává alakítását, melyek a légkör energiaegyensúlyát kibillentették, mivel ezt a többletet a felszín és a világűr már nem nyeli el.
- A Klíma lassú visszafordítására olyan technikai és technológiai újításokat kell találni, melyek képesek a légkör ember által generált többletenergiájának megkötésére és így az egész világ „klímarevitalizációra” kényszerítésére.
Tartós klímatámogatási rendszert alakítunk ki.
- Az ökológiai rendszerek stabilizálása és revitalizálása prioritás lesz a jövőben az energetikai rendszerek fejlesztése/beruházása során.
- A környezethasználat során alkalmazni fogjuk a természetes energiaforrások – a nap, szél, geotermikus energiák, hőszivattyúk – vívmányait és az ehhez szükséges technika telepítését, úgy üzemi, mint lakossági célra.
- A környezetkímélés és energiahatékonyság céljából támogatni tervezzük a megújuló energiaforrások lakossági és gazdálkodói felhasználását.
- Az uniós és hazai pályázatokhoz való hozzáférést strukturális szinten átalakítjuk, hogy minél többen és minél több forrást tudjanak lehívni, ezért a kicsi civil szervezeteket is be fogjuk vonni a hatékonyabb felhasználás érdekében az alulról építkezés céljából.
- Ösztönözni és támogatni fogjuk a települések zöldítését célzó projekteket, továbbá a csapadék- és a talajvíz szabályozási tevékenységeket, illetve fejlesztéseket.
- Az erdők védelme és a fenntartható kezelése kiemelten fontos az élőhely és a klíma támogatása szempontjából.
Hatékonyabbá tesszük ember és környezet kapcsolatát
Újra megteremtjük a lakossági érdekek érvényesülését
- Személyes részvétellel tartott lakossági közmeghallgatást írunk elő a termőföldet, vizet, levegőt, zöldterületet érintő jelentős beruházás szakkérdéseiben.
- A nagyberuházások engedélyezési eljárásába a helyi lakosság hatékonyabb bevonása érdekében a hatóság kellő időben köteles – a nemzetbiztonság érdekét vagy a WHO és az Európai Unió előírásait kivéve – minden esetben közmeghallgatást tartania.
- A hatásterületet érdemben nem befolyásoló módosítás kivételével kötelező lesz a nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásnál közmeghallgatást tartani a kérelem beérkezésétől számított 25-30. napon.
- A közmeghallgatás jogszabályi kötelmeit kizárólag csak az Európai Unió vagy más világszervezet által kihirdetett vészhelyzet esetén és ideéig lehet korlátozni, kivéve háborúban állás és a természeti csapás esetét.
- Az Önkormányzat a környezetvédelmet és természetvédelmet érintő tervet, programot, Helyi Építési Szabályozást, Településszerkezeti Tervet és jogszabályt véleményeztetni köteles a civil szervezettel, ha a szervezet ezt a jogát előtte a jegyzőnél kérelmezte.
- A kompetens civil szervezet a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízjogi hatósági eljárásokban automatikusan ügyfélnek minősül a működési területén, ha a rehabilitált 187/2009. Kormányrendelet szerint e jogot az illetékes hatóságnál előtte kérelmezte.
A természetvédelem és a turizmus kapcsolatát közelebb hozzuk
- Az erdőgazdálkodást, a vadgazdálkodást, a turizmust és az idegenforgalmat össze fogjuk hangolni a természeti értékek megóvásának érdekével.
- A turisztikai projekteknél előtérbe tervezzük helyezni a tudásmegosztás és a gyakorlati tapasztalatcsere összekapcsolását.
- A Nemzeti Alaptantervben biztosítani fogjuk a „spártai” körülmények között működő sátortáborok természeti, környezeti és személyi feltételeit a Nemzeti Park szakemberei segítségével is.
- A sátortáborban a tanulókkal megismertetjük az ottani állatvilágot és a növényfajokat, illetve szimbiotikus szerepüket és kölcsönhatásukat a környéken lévő épített környezet értékeivel együtt.
- A Csibészke Táborokban kiemelt hangsúlyt helyezünk az ökoszisztéma szolgáltatások túlzott lerablása okozta problémák feltárására és az ok-okozati tényezőkre, természeti, környezeti állapotokra való visszahatására, valamint a környezeti szemléletformálásra.
- Az oktatásban és a diáktáborokban megismertetjük, hogy „már nincsen ingyen” kapott természeti érték, ezért a „levegőre, talajra, vízre, flórára és faunára” vigyáznunk kell és tekintsünk rá óvni szükséges fogyóeszközként.
Célunk a fogyasztás és a gazdaság ciklusainak bezárása
- A fogyasztók szemléletformálása kiemelt társadalmi célunk azért, hogy a körkörös gazdaság érdekében a zéró hulladék és az újrahasznosítás teljesen megvalósuljon.
- A természeti erőforrások felelősségteljes használatát az oktatással, mintamodellel, a fogyasztói szokások megváltoztatásával és a környezetünk védelmével kell elérni.
- Fontos a „hulladék, mint érték” személet oktatása és az újrahasznosítási formáknak a diákok és a felnőttek közötti terjesztése, amit beépítünk a Nemzeti Alaptantervbe is.
- A társadalmi és gazdasági fenntarthatóság akkor lesz biztosítható, ha az ökológiai egyensúly stabilizálódott és a természeti értékek védelme már egyértelmű.
- A természetvédelem és a gazdaság együttműködésében kulcsfontosságúnak tartjuk a tudatos tervezést, ami felméri a várható környezeti hatásokat és a védelmi intézkedést.
- Az aktív és passzív házak, illetve az energia-hatékony épületek és a klimatizált közintézmények számát növelni fogjuk az építési engedély előírásai segítségével is.
Növelni fogjuk a környezetvédelmi oktatás eredményességét
- A Nemzeti Alaptantervben is kiemelten fogjuk támogatni a civil szervezetek és a Nemzeti Parkok edukációs tevékenységét.
- Az oktatásban kiemelt szerepet szánunk a jövőtudatosságnak: a természetvédelmi és klímaalkalmazkodási ismeretek önálló fejezetek lesznek a Nemzeti Alaptantervben.
- Nagy hangsúlyt fektetünk annak az ok-okozati oktatásába, amely a mindennapi élethez szükséges természeti erőforrások keletkezése, átalakítása, felhasználása, környezetbe való visszakerülése kapcsán csökkenő reprodukciós folyamatot indukál, felbillentve ezzel a természettel közös szimbiózisunkat.
- Az oktatásban projektalapú módszertanra és új technológiai elemek bevonására van szükségünk, ezért fontos a tudományágak összekapcsolása és a közösségi szemlélet újraélesztése.
- Ösztönző kampányt indítunk a természetvédelem fontosságának hangsúlyozására a természeti és az épített környezeti értékek aktívabb bemutatásával a fiatalok által használt közösségi digitális oldalakon.
- Az ökológiai szemléletformálást és a klímaválság tudatosítását reklámfelületek, a sajtó és a média segítségével felgyorsítjuk, ezért a propaganda helyett a valóságról fogunk beszélni.